Spier- en gewrichtspijn

Acute spier- en gewrichtspijn is het gevolg van een inspanning of een  overbelasting, waarbij een trauma van een spier of gewricht wordt opgelopen. Denk maar aan een spierkneuzing of verstuiking. Acute rugpijn kan wijzen op lumbago of ischias (bv. door discus hernia, een zenuw geraakt met uitstralende pijn in de rug tot onder knie). Acute pijn kan ook wijzen op jicht.

Chronische gewrichtspijn kan wijzen op artrose (slijtage) en rheumaziekten. Chronische rug-, nek- en schouderpijnen zijn ook een veel voorkomend probleem.

• Spierpijn: Meestal gaat spierpijn binnen  enkele dagen vanzelf over. Je kan je stramme spieren verzorgen door middel van warmte en massage. Dat is echter niet aangewezen bij plotse, scherpe pijn door een plotse beweging. Dat laatste kan wijzen op een spierscheur.
  • Trauma: Bij trauma’s, zoals verstuikingen, geldt de hoofdregel:  RICE (Rust, Ijs, Compressie, Elevatie). Vooral ijs en hoogstand zouden belangrijk zijn tijdens de eerste uren, wat die gaan de zwelling tegen. Als de zwelling te sterk is, dan moet je een arts raadplegen.  Probeer in ieder geval in de eerste 72 uren een aantal zaken te vermijden: warmte, alcohol, druk op lichaamsdeel, massage.
  • Rugpijn: Probeer bij rugpijn zo snel mogelijk weer in beweging te komen. Bewegen met pijn veroorzaakt immers geen schade. Je kan de pijn ook behandelen met warmte of koude. De heftigste pijn duurt slechts enkele dagen en neemt dan af. Bij chronische pijn raadpleeg je best je arts.

• Pijnstilling: Dit neem je wanneer nodig, bv. wanneer je ’s nachts wakker wordt van de pijn. De eerste keus pijnstillers is paracetamol, de tweede keus acetylsalicylzuur, niet-steroïdale anti-inflammatoire geneesmiddelen (zie ook bij "Hoofdpijn"). Wanneer de pijn langer dan twee weken aanhoudt, ga je best bij de arts te rade.
  • Smeermiddelen:
    • Topicale Non-Steroidal Anti-inflammatory Drugs (NSAID) ofwel ontstekingsremmende geneesmiddelen NSAID's (ketoprofen, ibuprofen, diclofenac, piroxicam): deze smeer je één tot vier keer per dag goed in. Bij zwangerschap of borstvoeding wordt dit afgeraden.
    • Reflex spray, Algipan werkt opwarmend.
    • Glucosamine en chondroïtine zijn voedingssupplementen bij knie- en heupartrose.

• Bij ernstige bewegingsbeperking in het aangetaste lichaamsdeel
  • Bij acute pijn zonder aanwijsbare oorzaak
  • Bij pijn met uitstraling (bv. van rug tot benen, of van nek tot arm)
  • Bij pijn die binnen 48 uur na trauma niet verbetert of die verergert
  • Als het gewricht een vreemde vorm en/of zwelling vertoont
  • Bij onverklaarbare spierpijn of spierkramp tijdens gebruik van statine of fibraat (geneesmiddelen bij hoge cholesterol)
  • Bij de volgende symptomen in de armen en/of benen:
    • Tintelingen in arm, been of hand
    • Pijn in been, eventueel met koorts (trombosebeen)
    • Pijn in beide kuiten bij wandelen/fietsen, die na enkele minuten rust overgaat (claudicatio intermittens)
    • Bij de volgende symptomen in de gewrichten:
      • Gewrichtspijn gedurende één à twee weken
      • Pijn in verschillende gewrichten
      • Rood, warm en gezwollen gewricht
      • Koorts
      • “Nieuwe" pijn bij vijftigplussers (artrose?)
      • Pijn in rust of 's nachts
      • Pijn in pezen of gewrichten bij gebruik chinolon (antibioticum o.a. ciprofloxacine, levofloxacine, moxifloxacine (Avelox, Proflox), ofloxacine) retinoid (derivaten van vitamine A o.a. acitretine (Neotigason), isotretinoïne (Roacutane))