Haarproblemen (roos, haarverlies)

Haarproblemen

Roos is een chronische, niet-inflammatoire aandoening van de hoofdhuid, waarbij fijne witte schilfers te zien zijn op het behaarde hoofd. Roos is een onschuldige aandoening, maar is voor velen wel een psychosociaal ongemak. Roos start in de puberteit, piekt op jongvolwassen leeftijd, en vermindert met de leeftijd. Roos wordt niet veroorzaakt door een gebrek aan hygiëne.

Androgenetische alopecie is de meest voorkomende vorm van haarverlies. De aandoening, die wordt bepaald door mannelijke geslachtshormonen, zorgt voor progressieve haaruitval volgens een bepaald patroon (haarlijn eerst, dan boven op hoofd). Haarverlies komt meestal bij volwassen mannen voor, maar ook vrouwen kunnen er mee te maken hebben. Androgenetische alopecie is genetisch bepaald, maar kan ook het gevolg zijn van het gebruik van bepaalde medicatie (waaronder ramipril, isotretinoïne, timolol, warfarine en antitumorale geneesmiddelen).

Als je iets wil doen aan beperkt haarverlies kan je volumegevende haarverzorgingsproducten gebruiken.

Roos:

Je kan drie keer per week een gemedicamenteerde shampoo gebruiken, en wel als volgt:

• Goed inmasseren
  • 5 minuten laten inwerken
  • Spoelen
  • 1 x herhalen

Na twee tot drie weken kan je overschakelen op niet-gemedicamenteerde shampoo. Eventueel als onderhoud kan je één keer per week of per twee weken nog een gemedicamenteerde shampoo gebruiken. Een aantal producten zijn: Selsun (cytostatica), Nizoral, Bodysol anti-roos, Dermalex anti-roos (antimycotica), Node K shampoo (keratolytica) of combinatiepreparaten (bv. Ducray Kelual DS, La Roche Posay Kerium shampoo)

Haarverlies:

Je apotheker kan jou de juiste vitaminen of voedingssupplementen aanraden. Daarnaast is Minoxidil (2% oplossing) een populair middel om haarverlies te bestrijden:

• 1 ml ‘s morgens en ‘s avonds op droge hoofdhuid
  • Nadien handen wassen
  • Eerste vier uur na aanbrengen: hoofdhuid niet bevochtigen